NRC: Focus op groei brengt uitgever in beweging

 

 

Verdubbeling in stagnerende markt

Ondanks een neergaande markt zet NRC een uitdagend doel neer: verdubbeling van het aantal abonnees.

Veel plannen, beperkte voortgang

Het merk NRC is ijzersterk, en door digitalisering ontstaan er constant nieuwe kansen in de mediawereld. Om te blijven groeien werkte de marketingafdeling aan veel projecten tegelijk. Maar op een gegeven moment stagneerde de groei. Het marketing team en het management hadden het gevoel dat ze met een nieuwe impuls meer uit zichzelf konden halen en sneller zouden moeten kunnen innoveren.

Scherpe focus

Het management besloot radicaal focus aan te brengen: één hoogste doel voor de hele afdeling. De relaties tussen de subdoelen van de verschillende afdelingen werden systematisch in kaart gebracht. Hierdoor werden tegengestelde belangen uitgebannen, dubbel werk voorkomen en prioriteiten in projecten glashelder.

Botsende behoeften

Zelfs met de sterk verhelderde focus was meer van hetzelfde doen geen optie om de sterke groeiambitie te realiseren. Een omslag was nodig, maar hoe? Alle betrokken medewerkers namen deel aan doorbraakworkshops en creëerden hun eigen inzicht in welke botsende behoeften hun manier van werken ineffectief maakte. Confronterend. Onvermijdelijk. Inspirerend. Deze inzichten leidden tot een nieuwe werkwijze. Gedragen en begrepen door alle medewerkers.

Groei ondanks Corona

De nieuwe organisatie ging vlak voor het uitbreken van de coronacrisis van start. De nieuwe structuur bood onmiddellijk richting in onzekere tijden. Nieuwe multidisciplinaire teams werken samen aan de marktbewerkingsacties, van kop tot staart. Met snellere ontwikkeling, implementatie en resultaatmeting tot gevolg. Ondanks coronacrisis groeide NRC sneller dan ooit.

 

Leerervaringen delen: Mensenwerk

Matthijs van Peppel, Directeur Marketing & Data bij NRC Media, heeft zijn veranderervaringen over de afgelopen jaren vanuit zijn rol als leidinggevende in de mediasector gedeeld in het boek Mensenwerk: Grote en kleine stappen om organisaties wendbaar en weerbaar te maken. Hij beschrijft daar met co-auteur Xavier van Leeuwe op een persoonlijke en praktische manier hoe zij in de roerige mediasector hun organisaties fundamenteel moesten aanpassen om een spoedige neergang af te wenden. Ze maakten slim gebruik van data en nieuwe technologie, maar dat was niet de kern van de oplossing. Die bleek te liggen in verbinding tussen mensen binnen en buiten de organisatie.

De hier beschreven verandering die we in samenwerking met Matthijs hebben gerealiseerd vind je terug in hoofdstuk 5: gemotiveerde medewerkers. Vraag een gratis exemplaar aan

 

Meer weten over deze case?

Meer weten over deze case?

KPN

Bij het acquisitieteam van marketing is er te weinig capaciteit en expertise om de campagnes uit te voeren. Bovendien heeft marketing behoefte aan een methodiek die haar in staat stelt betere beslissingen te nemen over doelgroepen, segmenten en differentiatie in proposities en kanalen. Hoe kan KPN winstgevend klanten werven met een gestroomlijnd campagnemanagementproces?

Lees meer

Online.nl

Het verdienmodel van Online staat onder druk, door een zeer hoge churn en door het ontbreken van actieve sturing op de ontwikkeling van klanten gedurende de Customer Lifecycle. Online wil in 2010 harder groeien. Hiervoor heeft zij behoefte aan klantgerichte en winstgevende proposities die invulling geven aan de ‘moments of truth’ (MOT) gedurende de gehele Customer Lifecycle.

Lees meer

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.