De Vereende: ‘Monopolist’ wil klantvriendelijk groeien

 

Omzet- en organisatiegroei door herkenbaarheid in de markt

Verenigde Assurantiebedrijven Nederland NV (VAN) heeft vele gedaanten gehad, onder meer Terminus en Rialto. VAN verzekert onder verschillende labels bijzondere risico’s en managet enkele pools en fondsen in de Nederlandse verzekeringsmarkt. In diverse ‘markten’ is VAN in de praktijk een monopolist. In andere segmenten voelt VAN de concurrentie van niche-aanbieders. Deze uiteenlopende posities in combinatie met de aandeelhoudersstructuur maken de managementagenda buitengewoon complex. Hierdoor staan de resultaten onder druk en is er onrust in de organisatie.

Nieuw merk en grondige rationalisering portfolio

Fairchild helpt de nieuwe directie bij een grondige marktanalyse en organisatie-assessment. De nieuwe commerciële strategie bevat slechts vijf speerpunten voor groei. Samen met directie en management wordt gekozen voor een nieuwe naam: de Vereende. Herkenbaar, onderscheidend en met een duidelijke verwijzing naar het DNA van de organisatie, waarbij de maatschappelijke rol wordt verankerd.

De nieuwe naam en bijbehorende merk- en klantwaarden vertalen we door naar de markt en de organisatie. In het portfolio maken we scherpe keuzes op basis van potentiële winstgevendheid en onderscheidend vermogen. De interne organisatie wordt versterkt aan de hand van de merkwaarden en een stevige digitaliseringsslag. Keuzes worden veel meer fact-based gemaakt. Externe communicatie wordt gedaan vanuit de onderscheidende merkwaarden en commerciële doelstellingen.

Fairchild ondersteunt de Vereende met ‘klassieke’ strategische workshops tot en met hands-on ondersteuning bij de doorvoering van de nieuwe huisstijl. Dankzij de intensieve betrokkenheid van directie, management en medewerkers wordt de verandering daadkrachtig ter hand genomen en met grote snelheid doorgevoerd.

Resultaat

De scherpe positionering en uitstraling hebben een ongekend effect in de markt. Door de toegenomen herkenbaarheid is de toegevoegde waarde van de Vereende voor tussenpersonen in een klap veel duidelijker. Hierdoor groeit de omzet in korte tijd met tientallen procenten. De nieuwe organisatie is daarnaast in staat deze groei op te vangen en zelf verdere verbeterslagen door te voeren.

Meer weten of de volgende keer deelnemen?

Meer weten of de volgende keer deelnemen?

Managers kijken graag af!

Managers kijken graag af!

Zodra bedrijven veranderen, moeten ook managers leren omgaan met een nieuwe organisatie. Transformatie managers bieden hen daarom meestal een training aan. “Maar een training werkt niet bij top management.” aldus Ronald Maas, global director Agile transformation bij Heineken.
“Managers hebben overwegend de leervoorkeurstijl ‘Afkijken’: bij andere bedrijven zien hoe het werkt. Hen een training geven werkt dan averechts.“
Het gaat om leiderschap en …

Lees meer
NRC

NRC

Het merk NRC is ijzersterk, en door digitalisering ontstaan er constant nieuwe kansen in de mediawereld. Om te blijven groeien werkte de marketingafdeling aan veel projecten tegelijk. Maar op een gegeven moment stagneerde de groei.

Lees meer
ANVA

ANVA

Al een aantal jaar probeerde ANVA het softwareportfolio te vernieuwen. Om innovatiever te worden was er al een aantal organisatorische veranderingen geïnitieerd, die helaas niet opleverden waarop werd gehoopt. Toen besloot ANVA om het echt anders te gaan doen met onze hulp.

Lees meer